Barnens Mumintroll halshugget i Koppom

Reportage

 

Kommentar mailat till Aftonbladet av Mr. O

 

Frida sjödin,

 

Jag är ilsken och väldigt illa berörd av din artikel om det halshuggna mumintrollet i Koppom. Mitt barn fick reda på detta och jag var tvungen att hämta upp ungen från förskolan och trösta henne i flera timmar efter att detta hade hänt.

 

Ni måste väl förstå att ni som rikstäckande och viktiga aktörer inom mediavärlden har ett ansvar att inte skrämma upp barnen med sådana här nyheter.

 

Kan ni förstå att hon är livrädd för att dö och hon tror att samma sak kan inträffa henne nu.

 

Vi kommer att ha föräldramöte ikväll där vi kommer att prata om en eventuell blockering av aftonbladet.se. Detta har då inte bara att göra med inslaget av mumintrollet men även den tidigare artikeln som handlade om Isak som blev bestulen på sin cykel av polisen. Inte konstigt om våra små blir rädda för polisen när de hälsar på.

 

Jag hoppas att ni ser över rutiner och tänker på våra barn framöver när ni lägger upp artiklar av denna naturen. Ni kan väl åtminstone överväga att censurera den otäcka bilden på mumintrollet.

 

/ En bekymrad förälder.




 

Svar från Aftonbladet:


Hejsan

Jag beklagar om ditt barn uppfattade artiklarna om mumintrollet och cykeln som obehagliga. Aftonbladet.se är en sajt vars målgrupp i första hand riktar sig till personer över förskoleålder, och då kan det uppkomma bilder som små barn kan finna obehagliga. Om aftonbladet.se är en sajt som ni inte vill att barnen går in på så tycker jag att en diskussion om det är riktigt och en blockering är bra. Då skyddas de från såna här bilder och cykelhistorier i framtiden.

mvh

Frida Sjödin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0